Kas notiek, ja iemet akmeni ūdenī un kas – ja skaidu? Kas smagāks – glāze smiltis vai glāze ūdens? Vai smiltis šķīst ūdenī tāpat kā cukurs? Tik daudz jautājumu visapkārt, uz kuriem jārod atbildes! Visinteresantāk un vērtīgāk to bērnam darīt pašam – eksperimentējot, pārbaudot un vērojot.
Bērns ir pirmatklājējs, apkārtējās pasaules pētnieks, bet pats nespēj rast atbildes uz dažādiem jautājumiem, tāpēc to palīdz darīt pieaugušie viņam apkārt. Bērniem pētnieka lomā palīdz iejusties bērnudārza skolotājas, kuras jau otro gadu prasmīgi veicina bērnu patstāvīgās izzinošās darbības, radot interesi par dabas procesiem. Patstāvīgi eksperimentējot, bērniem veidojas motivācija darboties, pārliecība par savām spējām, pozitīvas emocijas un gandarījums par paveikto. Jebkura pētnieciskā darbība ir stimuls zinātkārei un intelektuālai attīstībai, prasmju un iemaņu pilnveidošanai.
Tā no 19. – 23.janvārim Zinātniski pētnieciskajā nedēļā „Zili zaļi brīnumi” pirmsskolas izglītības iestādē „Ābelīte” ar eksperimentiem un idejām par pētnieciskām darbībām gan bērnus, gan skolotājas bija aizrāvusi Pepija. Viņas vadībā tika atvērta „Pepijas eksperimentu skola”. Nedēļas garumā meitene ciemojās un līdzdarbojās ikvienā no grupām, bet noslēgumā katram bērnam izsniedza skolas beigšanas apliecību. Pepija kopā ar bērniem klausījās, cik atšķirīgi skan pudeles, kad tajās ieliets dažāds ūdens daudzums, mēģināja iegūt statisko elektrību, pārliecinājās, ka priekšmeti, kas grimst tīrā ūdenī, sālsūdenī peld, un veica daudz citu eksperimentu.
Kā viens no bērnu darbības veidiem - eksperimenti bērnudārzā nav jaunums. Pastiprināta uzmanība tiem „Ābelītē” tiek pievērsta otro gadu. Paplašinot bērnudārza materiālo bāzi, uzmanība tiek pievērsta priekšmetiem, kas nepieciešami praktiskiem vērojumiem, pētnieciskām darbībām – dažādi svari, mērtrauki, magnēti, dabas materiāli, pārtikas vielas, sadzīves priekšmeti u.c. Bērni ar interesi eksperimentē ne tikai rotaļnodarbībās un pastaigu laikā, bet arī darbojas individuāli, veicot dažādus pētījumus no grupā piedāvātajiem un iepriekš kopā veiktajiem eksperimentiem.
Skolotājas ar gandarījumu vēro, kā bērni vakaros vecākiem ziņo, ko darījuši, kas izdevies, un cer, ka arī vecāki mudinās un palīdzēs bērniem atbildes uz jautājumiem par apkārtējo pasauli rast praktiski darbojoties, eksperimentējot.
Martā bērnudārzā „Ābelīte” notiks pieredzes apmaiņas pasākums Siguldas sadraudzības novadu pirmsskolu pedagogiem. Šajā pasākumā mūsu iestādes skolotājas dalīsies pieredzē par eksperimentu un pētnieciski izzinošo darbību veikšanu pirmsskolas vecuma bērniem. „Svarīgi ir nevis sniegt bērniem gatavas zināšanas, bet mācīt vērot, pētīt, domāt un secinājumus izmantot dzīvē. Izmantojot daudzveidīgus materiālus un metodes var panākt vēlamo rezultātu – bērni mācību tematu apgūst ar interesi. Paldies pedagogiem par ieguldīto darbu bērnu pētnieciskās darbības nodrošināšanā un veikšanā ikdienā, kā arī visiem bērnu vecākiem par sadarbību šī uzdevuma realizēšanā. Pats galvenais ir bērnos nenoslāpēt ticību brīnumam un patieso prieku par visu interesanto, kas ir ap mums, lai veicinātu pasaules izzināšanas kāri,” saka bērnudārza vadītāja Kristīne Medne.
Informāciju sagatavoja:
Vadītājas vietniece izglītības jomā
Inese Vītola,
Pirmsskolas izglītības skolotāja
Inga Norvele
Plašāka fotogalerija
© www.sigulda.lv
Apskatīt komentārus