×

Lai šī tīmekļvietne darbotos, tā izmanto nepieciešamās sīkdatnes. Ar Jūsu piekrišanu papildus šajā vietnē var tikt izmantotas statistikas un sociālo mediju sīkdatnes:
- Statistikas sīkdatnes (nepieciešamas, lai uzlabotu vietnes darbību un lietošanas pieredzi);
- Sociālo mediju sīkdatnes (nepieciešamas Facebook autorizācijai, video skatījumiem).

Jūs varat piekrist visām sīkdatnēm, noklikšķinot uz pogas “Piekrītu visām sīkdatnēm” vai veikt atsevišķu sīkdatņu izvēli, noklikšķinot uz pogas “Tikai analītiskajām sīkdatnēm” vai “Tikai sociālo mēdīju sīkdatnēm”.

Ja tīmekļa vietnes lietotājs noklikšķina uz pogas “Nepiekrītu”, tīmekļa vietnē saglabājas tikai nepieciešamās sīkdatnes, kuras ir nepieciešamas, lai nodrošinātu tīmekļa vietnes darbību un kuru izmantošanai nav nepieciešams iegūt lietotāja piekrišanu.

Lai uzzinātu vairāk par mūsu sīkdatņu politiku, lūdzam noklikšķināt uz pogas “Vairāk informācijas”.

Sestdiena, 20. aprīlis
Šodien sveicam: Mirta, Ziedīte
Laika ziņas: Sigulda 0℃, Z vējš 0 m/s
e.sigulda.lv
A- A A+ T T


2013-10-17
Siguldas novada Jaunrades centrā darbojas moto darbnīca

Siguldas novada Jaunrades centra „Motodarbnīca” apvieno jauniešus, puišus, kuru sirdslieta ir tehnika. Visu pagājušo vasaru Bezdelīgu ielas garāžā nenoplok raksturīgās darbnīcas skaņas un trokšņi, mijoties ar spalgām un neierastām skaņām, kad ierūcas kāds no forsētajiem, jeb kā tagad saka, tūnētajiem sacīkšu motoriem, radot paniku kaimiņu suņos.

Katru otrdienas un ceturtdienas vakaru tika veikts kāds atbilstošs tehnisks uzdevums, tuvinot puišu sapņu piepildījumam. Vienalga vai tas ir vecajā padomijā ražots „Minskas” motors, vai ultra moderns nikosilēts un kevlārā atliets augstāko tehnoloģiju sasniegums, viss puišu rokās tiek pilnveidots. Visu pagājušo gadu Latvijas kartingu trasēs rēca motori, kuru sākums , kā nevērtīgu metāllūžņu un neizprotamu konstrukciju kopums mētājās garāžu stūros. Pateicoties puišu entuziasmam, vecie, šķietamie krāmi atdzīvojās un ieguva otro jaunību. Tāpēc Jaunatnes Starptautisko Programmu Aģentūras finansētais un Jauniešu Iniciatīvu centrā „Mērķis” realizētais projekts tika nosaukts par „Otro jaunību”.

Šī projekta ietvaros puiši visa pagājušā gada garumā strādāja pie sen aizmirstu tehnoloģiju atjaunošanas, pamatzināšanas tika iegūtas veiksmīgā ekskursijā uz Rīgas Motormuzeju, kur ilggadējā restauratora Gunāra Dortāna dotie padomi lieti noderēja. Restaurējot senos Siguldas sacīkšu kartingus, ieguvām prasmes krāsas noņemšanas, gruntēšanas un atjaunošanas procesos. Tomēr nav joka lieta sagatavot sacīkšu automašīnu, ne vien kā izstādes eksemplāru, bet kā īstu sacīkstēs startēt gatavu mazu automobili, kura ātrums jau pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados sasniedza 120-130km/h.

Puišiem bija jāsaprot, ka ātrai sacīkšu mašīnai sacīkšu trasē svarīgs ir ne vien ieskrējiens, bet arī strauja apstāšanās. Pirmie testi tika veikti Ropažu 333 kartingu trasē, kas parādīja visas kļūdas un trūkumus. Notiekot diskusijām pirms starta laukumā ar vienu no izcilākajiem Latvijas motoru sporta ekspertiem Egonu Siliņu, tika konstatēta pilnīga izgāšanās ar motoru forsēšanas paņēmieniem, un nolemts kardināli iejaukties Minskas motora „ģenētikā”. Tā tapa pirmais nopietnais sadarbības projekts, apvienojot spēkus Robertam Klinsonam, Dzintaram Vilciņam, Egonam Siliņam.

Konkurēt spējīgs sacīkšu motors, 125cm3 „Minsk”, kura pamatā tika paņemts 1983.gadā izgatavots Baltkrievijas „Minsk” motors ar pašizgatavotu kloķvārpstu, kardināli pārbūvētu sajūgu ar zobratu pārvadu, kā arī spāņu „Motoplat” aizdedzes sistēmu. Neaprakstāmi sarežģīta izrādījās sacīkšu pārnesumkārbas izgatavošana, tādēļ ārkārtīgi veiksmīgas sagadīšanās dēļ, pie kāda no vecmeistariem tika iegādāta vajadzīgā pārnesumu kārba, vienīgais vēl pieejamais eksemplārs Baltijā.

Otrs tikpat unikāls šai pašā projektā atjaunotais kartings ir 1982.gada Lietuvas PSR 50 cm3 šasija ar 1969.gada Krievijas PSR Piemaskavas, Serpuhovas rūpnīcā ražoto 50cm3 tilpuma trīs pārnesumu, 6zs motoru. Projekts tapa sadarbojoties Valtam Damrozem un Dzintaram Vilciņam, un, kā konsultantam piedaloties, Jānim Vilciņam. Pirmā demonstrācija plašākai publikai notika 2013.gada 18.jūlijā, kur pēc 30 gadu pārtraukuma atdzīvojās tālo gadu sacīkšu motors. Mazais sacīkšu motors izcili demonstrēja savu jaudu un parādīja to, ka ierobežoto tehnoloģisko laikā ar ārkārtīgo sava darba mīlestību un prasmēm bija iespējams panākt pašu pilnību.

Minētā projekta ietvaros veidoto kartingu vēsturei veltīto izstādi sanākušie Siguldas vecmeistari Ivars Raudziņš, Gatis un Jānis Āboliņi, Jānis Vilciņš, Valters Mačs, Arnis Zekunde, Andrejs un Valdis Bērzes, Agris Garais, Oskars Zeila, Dzintars Boldāns, atzinīgi novērtēja arī atjaunoto kartingu rezultātus.

Ir pareizs uzskats, ka sacīkšu tehnikai ir jāatrodas pie tiem cilvēkiem, kas ļauj tai izpausties savā elementā sacīkšu trasē. Un nenovērtējamas ir sajūtas, kuras pārņem, sēžot paša roku atjaunotā sacīkšu mašīnā un baudīt trases līkumus, ātrumu un azartu, cīnoties ar konkurentiem.

Pavadot garās stundas garāžā, trenējot pacietību, rūdot raksturu un gūstot zināšanas par tehniku un tehnoloģijām, ņemot talkā elementāru fiziku un matemātiku, puiši mācās par tehniski domājošiem cilvēkiem.

Projekta dalībnieki: Armands Upīts, Roberts Klintsons, Roberts Pētersons, Valts Damroze, Arvis Kurpnieks, Elvijs Klāvs Rupmejs, Tituss Kalniņš, Kristaps Kaža, Miķelis Balodis-Logins.

Projekta aktivitātes: 4 restaurēti kartingi; tikšanās ar vecmeistariem un intervijas; Motormuzeja un restaurācijas darbnīcas apmeklējums; pieredzes brauciens uz Pāvilostu un Ropažiem pie līdzīgi domājošiem jauniešiem - mototehnikas restaurētājiem; dalība Siguldas novada pasākumos un uzvedumā „Ielu romance”, izmēģinājumu braucieni Liepājas, Kandavas, Madonas, Jelgavas, Ropažu trasēs.

Informāciju sagatavoja:
Dzintars Vilciņš
Motoderbnīcas vadītājs


© www.sigulda.lv




KOMENTĀRI
Lai pievienotu komentāru nepieciešams būt reģistrētam lietotājam vai reģistrēties!


Apskatīt komentārus

Pasākumi